Анотація Статтю присвячено визначенню методологічних засад неопротекціонізму в епоху діджитилізації. Визначено, що сучасний стан глобального економічного розвитку сприяє трансформації не лише виробничої парадигми, але й змінює традиційне уявлення про зовнішньоекономічні стратегії країн світу.
Розглянуто традиційний погляд науковців на політику протекціонізму, виокремлено наслідки протекціоністських заходів для країн у довгостроковій перспективі. Обґрунтовано, що в нових умовах постіндустріального розвитку, політика протекціонізму отримує нове значення. Також визначено, що процес діджитилізації набуває особливої актуальності після пандемії COVID-19, про що свідчить глобальна тенденція трансформації світової економіки на засадах цифрових технологій. Визначено, що ці процеси вимагають захисту національних провайдерів цифрових послуг та активізації регуляторних механізмів в умовах глобальної діджитилізації.
Визначено, що новий тип протекціоністських заходів в умовах діджитилізації (цифровий протекціонізм) реалізується шляхом встановлення бар’єрів або перешкод для цифрової торгівлі при одночасному сприянні становленню національних цифрових компаній задля набуття країною нових порівняльних переваг. Проаналізовано заходи цифрового протекціонізму в країнах Азії, Європейського Союзу, США тощо. Обґрунтовано актуальність цифрового протекціонізму для України з метою підвищення конкурентоспроможності економіки країни завдяки розвитку порівняльних переваг у сучасних технологічних галузях в умовах формування постіндустріального типу економіки.
В роботі використано історико-логічний метод для визначення історичних об’єктивних передумов формування протекціоністської політики; метод порівняльного аналізу – для аналізу сучасних заходів цифрового протекціонізму в різних країнах світу; методи аналізу та синтезу, системного узагальнення – для систематизації отриманих результатів дослідження.
Ключові слова: неопротекціонізм, діджитилізація, Індустрія 4.0, цифровий розвиток, постіндустріалізм
neoprotectionism, digitalization, Industry 4.0, digital development, post-industrialism
Бібліографічний список
Боднарчук, Т.Л., 2013. Теоретико-методологічні засади аналізу політики протекціонізму. Український соціум, 1, c.117-128.
Звєряков, М.І., 2014. Економічна теорія: політична економія. Одеса: Атлант.
Панченко, В., Резнікова, Н. та Булатова, О., 2020. Регуляторна конкуренція в цифровій економіці: нові форми протекціонізму. Міжнародна економічна політика, № 1-2, с.50-80. DOI 10.33111/iep.2020.32_33.03
Панченко, В.Г., 2019. Цифровий неопротекціонізм як інструмент набуття нових порівняльних переваг. Міжнародні відносини. Серія "Економічні науки", 20(2), c.44-51.
Темербек, А.О., 2019. Імперативи інноваційної стратегії провідних країн. Проблеми системного підходу в економіці, 5(1), c.34-40. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2019-5-5
Greenberg Center for Geoeconomic Studies, 2017. The Rise of Digital Protectionism. Council on Foreign Relations, [ online] October 18. Available at: <https://www.cfr.org/report/rise-digital-protectionism> [Accessed 2 February 2022].
Kagermann, H., Anderl, R., Gausemeier, J., Schuh, G. and Wahlster, W., eds. 2016. Industrie 4.0 in a Global Context Strategies for Cooperating with International Partners. Munich: Herbert Utz Verlag GmbH.
List, F., 1976. The National System of Political Economy. London.
Lyytinen, K., Yoo, Y. and Boland, R.J., 2016. Digital Product Innovation within Four Classes of Innovation Networks. Information Systems Journal, 26(1), pp.47–75. DOI: 10.1111/isj.12093
Mun, T., 1895. England's Treasure by forraing trade. New York, London: Macmillan.
Nambisan, S., 2017. Digital Entrepreneurship: Toward a Digital Technology Perspective of Entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 41(6), pp.1029–1055. DOI: 10.1111/etap.12254
Rachinger, M., Rauter, R., Muller, C., Vorraber, W. and Schirgi, E., 2019. Digitalization and Its Influence on Business Model Innovation. Journal of Manufacturing Technology Management, 30(8), pp.1143–1160. DOI: 10.1108/JMTM-01-2018-0020
Reznikova, N., Panchenko, V.G. and Bulatova, O.V., 2018. The policy of economic nationalism: from origins to new variations of economic patriotism. Baltic journal of economic studies, 4, pp.274–281. DOI:10.30525/2256-0742/2018-4-4-274-281
Vial, G., 2019. Understanding Digital Transformation: A Review and a Research Agenda. The Journal of Strategic Information Systems, 28(2), pp.118–144. DOI: 10.1016/j.jsis.2019.01.003
Цитування
ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
Хаджинов І.В. Методологічні засади неопротекціонізму в епоху діджитилізації/ І.В. Хаджинов , О.В. Ружинскас // Вісник Маріупольського державного університету. Сер. : Економіка. – 2021. – Вип. 22. – С.59-67.
Harvard Referencing Style
Khadzhynov, I.V. and Ruzhynskas, O.V., 2021. Metodolohichni zasady neoprotektsionizmu v epokhu didzhytylizatsii [Methodological principles of neo-protectionism in the era of digitalization]. Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Ekonomìka, 21, pp59-67.