Вісник Маріупольського державного університету. Сер. : Економіка. – 2022. – Вип. 24.
Horbashevska Maryna
Candidate of Economic Sciences, Associate Professor of the Department of Management and Finance
Educational and Scientific Institute of Management of the Mariupol State University
E-mail: [email protected]
ORCID: 0000-0002-7612-5593
Kyslova Liudmyla
Candidate of Economic Sciences, Associate Professor of the Department of Management and Finance
Educational and Scientific Institute of Management of the Mariupol State University
E-mail: [email protected]
ORCID: 0000-0002-3223-259X
The essence of the organizational and economic mechanism of the development of tourist regions in the modern realities of the global competitive environment
Анотація This publication reflects the essence of the organizational and economic mechanism of the development of tourist regions in the modern realities of the global competitive environment. The organizational and economic mechanism of the development of tourist regions is considered, the main elements of the organizational and economic mechanism are highlighted: market, economic, state, national and others. The reasons for the effective development of tourist regions in the global competitive environment are determined. The formation of state and European levels of development of tourist regions is considered. Factors of the influence of strategic alliances on the development of tourist regions are given, and the main competitive advantages and disadvantages in relation to their development are formed. It is established that the competition of tourist regions determines the relationship between enterprises or legal entities that provide tourism services, and also ensures the provision of a long-term nature to integrated enterprises, which simplifies the implementation of innovations, reduces tourism costs, limits competition, and reduces the risks of uncertainty in the implementation and provision of tourist services.
Верховна Рада України, 1995. Закон України про туризм № 324/95-ВР від 15.09.1995. Відомості Верховної Ради України, 31, ст. 24.
Головинець, В., 2008. Туризм України: економічні та організаційні механізми розвитку. Тернопіль : Вид-во «Терно-граф».
Гонтаржевська, Л. І., 2008. Ринок туристичних послуг в Україні. Донецьк: Східний видавничий дім.
Дядечко, Л. П., 2007. Економіка туристичного бізнесу. Київ: Центр навч. літ-ри.
Зайцева, В. та Корнієнко, О., 2012. Міжнародний туризм та глобалізація в сучасному світі. Вісник Запорізького національного університету, 2 (8), с. 55–65.
Кифяк, В. Ф., 2003. Організація туристичної діяльності в Україні. Чернівці: Книги-ХХІ, 300 с.
Любіцева, О. О., 2005. Ринок туристичних послуг (геопросторові аспекти) . Київ: Альтерпрес.
Ткаченко, Т. І., 2009. Сталий розвиток туризму: теорія, методологія, реалії бізнесу. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т.
Цитування
ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
Horbashevska M. The essence of the organizational and economic mechanism of the development of tourist regions in the modern realities of the global competitive environment / M. Horbashevska, L. Kyslova // Вісник Маріупольського державного університету. Сер. : Економіка. – 2022. – Вип. 24. – С. 83–88.
Harvard Referencing Style
Horbashevska, M. and Kyslova, L., 2022. The essence of the organizational and economic mechanism of the development of tourist regions in the modern realities of the global competitive environment. Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Ekonomìka, 24, pp. 83–88.