Тельнов Анатолій Сергійович, Решміділова Світлана Леонідівна
Вісник Маріупольського державного університету. Сер. : Економіка. – 2023. – Вип. 25.
Тельнов Анатолій Сергійович
професор кафедри маркетингу, доктор економічних наук,
Хмельницький національний університет
E-mail: [email protected]
ORCID: 0000-0002-1859-106X
Решміділова Світлана Леонідівна
доцент кафедри маркетингу, кандидат економічних наук, доцент,
Хмельницький національний університет
E-mail: [email protected]
ORCID: 0000-0003-1540-4019
Маркетингові аспекти медичних послуг з вакцинації в умовах інформаційно-комунікаційної підтримки держави
Анотація В статті проаналізовано маркетингові аспекти ставлення населення до медичних послуг з вакцинації на основі загальнонаціонального опитування респондентів. У статті проаналізовано динаміку ставлення населення України до вакцинації на основі опитувань респондентів у 2016–2020 роках. Виявлено, що в цей період збільшилася частка населення, яка висловлює позитивне ставлення до вакцинації. Водночас спостерігається позитивна тенденція зменшення частки населення, яке висловлювало негативне ставлення до вакцинації, а також деякого зростання тієї категорії населення, яка ставилася до вакцинації нейтрально. У процесі дослідження встановлено, що важливим позитивним зрушенням у питанні вакцинації дорослого населення і дітей є зменшення серед респондентів противників вакцинації в Україні, де їх питома вага у 2020 році знизилася до 8,2 % у порівнянні з попередніми періодами. Здійснено маркетинговий аналіз респондентів, які мають дітей у домогосподарстві і оцінка їхнього ставлення до вакцинації у регіонах України в 2020 році. Охарактеризовано відсоток респондентів, які мали досвід відмови від щеплень для дитини і здійснено поділ за регіонами (серед тих, хто мав дітей до 18 років у домогосподарстві й інформацію про стан їхнього здоров’я) у 2020 році. Авторами досліджено основні причини відмови респондентів від щеплень для дитини у 2018–2020 роках. З’ясовано, що одними із найголовніших причин відмови від вакцинації названо те, що батьки боялися ускладнень від вакцини і те, що дитина була хвора в той період коли потрібно було дітей вакцинувати. Узагальнено, що проведення комунікаційно-інформативної політики є важливої складовою імунопрофілактики як дорослого населення, так і дітей, що в майбутньому дасть уникнути спалаху багатьох видів інфекційних недуг.
Ключові слова:
маркетинг, медичні послуги, ставлення населення до вакцинації, відмова від щеплень, комунікаційно-інформаційна політика держави, настрої респондентів; marketing, medical services, population's attitude to vaccination, refusal of vaccinations, communication and information policy of the state, attitudes of respondents
Бібліографічний список
Гальчук, О. В. та Толокова, Т. І., 2020. Сучасні підходи до проведення планової імунізації у європейських країнах. Медсестринство, 2, с. 31–33. DOI: <https://doi.org/10.11603/2411-1597.2020.2.11235> [Дата звернення 10 травня 2023].
Дудник, С. В., 2017. Перспективні напрями досягнення ефективної державної політики у сфері охорони дитячого здоров’я та попередження дитячої смертності. Україна. Здоров’я нації, 4, с. 46–53. Доступно: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uzn_2017_4%281%29__9> [Дата звернення 10 травня 2023].
Завальнюк, О. Л., 2017. Деякі статистичні дослідження інфекційної захворюваності та вакцинопрофілактики інфекційних хвороб в Україні та світі. Science and Life: Proceedings of articles the international scientific conference (Czech Republic, Karlovy Vary – Ukraine, Kyiv, 16–17 November 2017. Czech Republic, Karlovy Vary: Skleněný Můstek, p. 141–146. Доступно: <https://www.vnmu.edu.ua/downloads/other/SCIENCE_AND_LIFE_N79.PDF#page=141> [Дата звернення 10 травня 2023].
Захожа, В., Сахно, Ю., Степурко, Т. та Харченко, Н. (ред.), 2021. Індекс здоров’я. Україна–2020: Результати загальнонаціонального дослідження. Київ. Доступно: <https://health-index.com.ua/HI_Report_UA_2020.pdf> [Дата звернення 10 травня 2023].
Котвіцька, А. А., Кононенко, О. В. та Кубарєва, І. В., 2013. Інфекційна захворюваність в Україні як важлива медико-соціальна проблема. Соціальна фармація в Україні: стан, проблеми, перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції (3–8 квітня 2013 р.), с. 196–197. Доступно: <https://nuph.edu.ua/wp-content/uploads/2015/04/3T6-K-K-K.pdf> [Дата звернення 10 травня 2023].
Лапій, Ф. І., 2012. Вакцинація дітей за схемами, що не передбачені календарем вакцинації за віком. Международный журнал педиатрии, акушерства и гинекологии, 2 (3), с. 63–69. Доступно: <http://ijpog.org/4.3.11.html> [Дата звернення 10 травня 2023].
Сміян, І. С., 2001. Актуальні питання вакцинопрофілактики інфекційних хвороб у дітей. Тернопіль: Укрмедкнига. Доступно: <https://tdmuv.com/books/vakc.pdf> [Дата звернення 10 травня 2023].
ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
Тельнов А. С. Маркетингові аспекти медичних послуг з вакцинації в умовах інформаційно-комунікаційної підтримки держави / А. С. Тельнов, С. Л. Решміділова // Вісник Маріупольського державного університету. Сер. : Економіка. – 2023. – Вип. 25. – С. 147–156.
Harvard Referencing Style
Telnov, A. S. and Reshmidilova, S. L., 2023. Marketynhovi aspekty medychnykh posluh z vaktsynatsii v umovakh informatsiino-komunikatsiinoi pidtrymky derzhavy [Marketing aspects of vaccination medical services in the conditions of state information and communication support]. Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Ekonomìka, 25, pp. 147–156.