Четвер, 20.06.2024, 01:38 | RSS | Вітаю Вас Гість
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

EN

Вісник Маріупольського державного університету
Серія: Економіка
Bulletin of Mariupol State University. Series: Economics
Головна | Каталог статей
Меню сайту
Форма входу
Категорії розділу
Випуск 21 [10]
Випуск 22 [9]
ПОСИЛАННЯ
  • Сайт Маріупольського державного університету
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філологія
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Право
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Історія та політологія
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія
  • Пошук


    Horbashevska M., Kastorska S.
    Вісник Маріупольського державного університету. Сер. : Економіка. – 2021. – Вип. 21.

    Horbashevska M.
    PhD in Economic Sciences, Associate professor
    Mariupol State University

    Kastorska S.
    Applicant for the master's degree
    Mariupol State University



    The Role of Corporate Social Responsibility in Shaping the Strategy of a Tourism Enterprise

    DOI 10.34079/2226-2822-2021-11-21-26-33

    [ download pdf ]

    С.26-33

    Анотація
    Abstract. The publication highlights the issues of scientific approaches to corporate social responsibility, which today is considered as a vector of future development of the enterprise. The research provides an overview of the basic standards by which non-financial reporting of organizations is covered. By analyzing the implementation of corporate social responsibility projects in Ukraine and abroad, it was determined that the European experience in implementing social responsibility projects is common among foreign companies and the number of cases is much higher than domestic. A few companies publish information on their own websites, as evidenced by a comparative analysis of web resources as part of the transparency index. The research examines the practices of corporate social responsibility of several domestic enterprises in the field of tourism, which revealed that among tour operators only a few market players will pay attention to social responsibility, at the same time, among hotel chains this practice is more popular and the number of projects is growing dynamically. It is established that corporate social responsibility at tourism enterprises is a necessary component of the overall strategy of enterprise development, as it provides for long-term implementation of projects, taking into account the positions of stakeholders and the principles of sustainable development.

    Ключові слова: enterprise; corporate social responsibility; CSR; tourism; strategy; development; tourist enterprise; hotel; airline; sustainability

    Бібліографічний список

    Воробей, В., 2010. Аналіз національних стратегій СВБ. Пропозиції для Національної стратегії розвитку СВБ. PPV Knowledge Networks. [онлайн] Доступно: <http://www.ppv.net.ua/uploads/work_attachments/Analysis_of_National_CSR_Strategies__UA_.pdf> [Дата звернення 10 серпня].

    Грішнова, О.А., 2011. Соціальна відповідальність у контексті подолання системної кризи в Україні. Демографія та соціальна економіка, 1, с.39-46. DOI: https://doi.org/10.15407/dse2011.01.039

    Зінченко, А. та Саприкіна, М., уклад. 2018. Розвиток КСВ в Україні: 2010–2018. Київ: Юстон.

    Карлін, М.I. та Звонар, В.П., 2007. Корпоративна соціальна відповідальність у контексті перспектив соціальної політики України. Демографія та соціальна економіка, 1, с.184–193.

    Лаптева, Л., ред. 2004. Социальная ответственность бизнеса. Корпоративная отчетность — новый фактор взаимодействия бизнеса и общества. Москва: Деловой экспресс.

    Петрашко, Л., ред. 2011. Корпоративна соціальна відповідальність в українській бізнес-практиці. Міжнародна економічна політика, 1-2, с.115–141.

    Саприкіна, М., ред. 2019. Практики КСВ в Україні 2019. Київ: Центр «Розвиток КСВ».

    Bowen, H., 1953. Social Responsibilities of the Businessman. New York: Harper & Row.

    Ebner, D. and Baumgarther, R., 2006. The relationship between sustainable development and corporate social responsibility. In: Trinity College Dublin. Corporate Responsibility Research: Materials from a Conference, Dublin, 4th–5th September 2006. [online] Аvailable at: <https://crrconference.org/Previous_conferences/downloads/2006ebnerbaumgartner.pdf> [Accessed 12 August 2021].

    Friedman, M., 1970. The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits. The New York Times Magazine, [online] September 13. Available at: <http://umich.edu/~thecore/doc/Friedman.pdf> [Accessed 25 August 2021].

    GRI Standards, 2019. The GRI Standards: the global standards for sustainability reporting 2018/2019. Global Reporting Initiative. [online] Аvailable at: <https://www.globalreporting.org/standards/media/2458/gri_standards_brochure.pdf> [Accessed 12 August 2021].

    ISO, 2010. FDIS 26000 «Manual on Social Responsibility». International Organization for Standardization ISO. [online] Аvailable at: <https://www.iso.org/standard/42546.html> [Accessed 12 August 2021].

    Published reports, Ukraine. Last five years, 2021. Corporate Register. [online] Аvailable at: <https://www.corporateregister.com/map/region/?r=Ukraine> [Accessed 17 August 2021].

    RIU Hotels publishes its 2018 Sustainability Report, 2019. TUI Group, [online] 24 July. Аvailable at: <https://www.tuigroup.com/en-en/media/press-releases/2019/2019-07-24-riu-publishes-2018-sustainibility-report> [Accessed 25 August 2021].

    Salzmann, O., Ionescu-Somers, A. and Steger, U., 2005. The business case for corporate sustainability: Literature review and research options. European Management Journal, 23(1), pp.27-36. DOI: 10.1016/j.emj.2004.12.007

    SR strategy formulation and implementation, 2019. The CSR Company International. Available at: <https://www.csr-company.com/our-services/sr-strategy-formulation-and-implementation> [Accessed 25 August 2021].

    The Emirates Group Environmental reports 2017-2018, 2019. Emirates. [online] Аvailable at: <https://c.ekstatic.net/ecl/documents/environmental-reports/environment-report-2017-18.pdf> [Accessed 17 August 2021].


    Цитування

    ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
    Horbashevska M. The Role of Corporate Social Responsibility in Shaping the Strategy of a Tourism Enterprise / M. Horbashevska, S. Kastorska // Вісник Маріупольського державного університету. Сер. : Економіка. – 2021. – Вип. 21. – С. 26-33.

    Harvard Referencing Style
    Horbashevska, M. and Kastorska, S., 2021. The Role of Corporate Social Responsibility in Shaping the Strategy of a Tourism Enterprise. Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Ekonomìka, 21, p. 26-33.

    Категорія: Випуск 21 | Додав: Marina (05.06.2021)
    Переглядів: 334 | Теги: enterprise corporate social respons | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0

    Copyright МДУ © 2024

    Веб-дизайн, технічна підтримка та адміністрування: Белла Марина Віталіївна [email protected]

    Зробити безкоштовний сайт з uCoz